L’anunci fet dilluns pel Comú d’Escaldes-Engordany de convertir l’avinguda Carlemany en zona per a vianants el 2013 ha comportat reaccions oposades en aquesta parròquia i a Andorra la Vella. Els consellers socialdemòcrates a la corporació escaldenca van expressar ahir el suport al projecte. La cap de l’oposició, Cèlia Vendrell, va afirmar que, tot i que no han participat en l’elaboració del pla, “estem a favor que l’avinguda sigui per a vianants” i “ens agrada” la proposta d’instal·lar el mateix paviment de la voravia a la zona de la calçada actual.
Vendrell va afegir, però, que “ens hauria agradat que això s’hagués fet fa tres anys, quan es va remodelar l’avinguda”, i estalviar-se així els 1,5 milions que caldrà invertir. La consellera de la minoria creu que en aquell moment hauria estat més econòmic, ja que ara cal desfer part de l’obra. A més, la compra de mobiliari urbà potser també hauria sortit a millor preu. Per aquest motiu es va preguntar per què no es va fer aleshores, ja que hauria estat més beneficiós per a les arques comunals, encara que desconeix si els comerciants ho haurien acceptat.
La consellera del PS va posar en relleu que Carlemany no és avui una artèria gaire transitada pels vehicles, ja que s’ha desviat molt trànsit amb l’establiment d’un sentit únic. També va afegir que l’ideal seria que la remodelació es fes de forma conjunta amb la capital, i per aquest motiu creu que s’hauria d’haver informat abans la parròquia veïna del projecte ja que el turista no diferencia entre les dues avingudes. Tot i així, va exposar que Escaldes ha d’avançar i per això no s’ha d’aturar a esperar a la capital.
L’anunci, però, ha caigut com un gerro d’aigua freda a Andorra la Vella i ahir el Comú ja va mantenir una reunió amb les associacions de comerciants (que van mostrar la seva sorpresa). En declaracions a la premsa abans de la trobada, el cònsol menor i conseller de Promoció Econòmica, Jordi Minguillón, va afirmar que el projecte d’Escaldes no farà canviar els plans de la capital. Així mateix, es va mostrar a l’espera de conèixer l’opinió dels botiguers de la parròquia.
Minguillón va recordar que empresaris i Comú fa temps que treballen en un projecte d’embelliment de Meritxell, que preveu ampliar les voreres i fer l’avinguda d’un sol sentit de circulació. Això oferiria una continuïtat amb l’avinguda Carlemany. Aquest pla es va donar a conèixer al juliol a Mobilitat i ja s’han fet diversos estudis.
El cònsol menor va recordar que aquesta solució és la que va rebre el suport dels comerciants i va afegir que si es proposa tancar Meritxell, a més de decidir quin tram es pacifica, les associacions de botiguers demanaran fer per a vianants la resta de zones comercials, i el Comú desconeix si això és viable. Minguillón també va recordar que els establiments que són fora de l’artèria temen que els canvis els afectin negativament i va lamentar que Escaldes hagi impulsat un projecte per separat quan el que cal és fer plans globals.