Ahir el Consell General va aprovar el projecte de llei l'impost sobre la renta de les persones físiques (IRPF) presentat pel Govern de Demòcrates per Andorra. Una votació en la que el Grup parlamentari socialdemòcrata ens vam abstenir. Davant del calat que tindrà per Andorra la posada en marxa d'aquest impost, és més necessari que mai que expliquem a totes les ciutadanes i ciutadans del nostre país perquè no hem donat suport al model d'IRPF que es va aprovar ahir.
Abans de tot vull deixar clar que sens dubte ahir va ser un dia important perquè finalment es va tirar endavant un impost que els socialdemòcrates venim defensant des de fa molts anys. Malgrat han negat la realitat inclús amagant-la en el propi programa electoral, finalment des de les files de DA han obert els ulls i ens han acabat donant la raó. Celebrem que vinguin al nostre terreny. Per fi han entès que Andorra amb un IRPF serà una Andorra millor.
Efectivament, Andorra amb un IRPF serà un país millor. Cal combatre amb valentia les veus alarmistes que hem sentit en els darrers mesos en contra d'aquesta figura impositiva. Veus que juguen a la política del cranc per buscar un redit electoral. Andorra necessita un IRPF perquè serà una eina que aportarà quatre grans beneficis al futur d'Andorra:
1) Serà un motor de l'activitat econòmica productiva
2) Serà una eina de cohesió social
3) Serà una font de finançament i de redistribució de la riquesa
4) Serà un element d'encaix amb els nostres veïns
Per als socialdemòcrates un dels aspectes fonamentals que no hem d'oblidar quan parlem d'impostos és entendre quin és el paper de la fiscalitat dins del model d'Estat que defensem. El model fiscal és un dels element essencials de qualsevol territori i els socialdemòcrates andorrans tenim clar des del principi que un model fiscal just i equitatiu és una irrenunciable necessitat per Andorra. I per què no hem donat suport a l'IRPF que proposa DA?
El projecte de llei que ahir es va aprovar amb 22 vots (19 vots de DA i 3 vots del grup Mixt) contempla la creació d'una nova figura impositiva directa que grava cinc tipus de renda.
Segons el model de DA, la base de tributació general la constitueixen la renda del treball, la renda d'activitats econòmiques i la renda del capital immobiliari. Mentrestant la base de tributació a l'estalvi està formada per les rendes del capital mobiliari i els guanys i pèrdues del capital que constitueixen.
La renda del treball té una pressió fiscal ben clara i definida i la retenció a l'origen i farà que els treballadors no es puguin escapar de contribuir el que marca la llei. La memòria econòmica que facilita el Govern juntament amb el projecte de llei, estima que la renda del treball suposarà una recaptació a grans trets de 8,3 milions d'euros. Lamentablement, les altres rendes no gaudeixen d'aquesta mateixa pressió fiscal gràcies a la creació d'exempcions i reduccions que les afavoreixen clarament.
En quant a la renda d'activitats econòmiques, DA just començar la legislatura es va apressar a incorporar deduccions que han fet que les estimacions de recaptació versus la recaptació real a l'any 2013 hagin estat d'únicament del 31,5%. La memòria econòmica estima que aquesta renda tindrà un impacte de 5,4 milions d'euros en la recaptació de l'IRPF. Segons la citada memòria econòmica, la recaptació per concepte de renda del capital immobiliari seria únicament de 602.500 euros.
Reconeixem la dificultat de fer un càlcul exacte de la recaptació prevista en valors absoluts. Però queda clar que les rendes del treball suposen el 58% d'aportació a la recaptació total, les rendes d'activitats econòmiques un 37,8% i finalment les rendes de capital immobiliari únicament el 4,2%.
La memòria econòmica justificant-se en la dificultat de trobar aquestes dades, no estima cap quantia a recaptar en concepte de rendes del capital mobiliari i dels guanys i pèrdues de capital que constitueixen la base de tributació de l'estalvi.
Però el pitjor és que DA ha volgut que els dividends estiguin exempts de tributació. I també han volgut que els rendiments provinents d'organismes d'inversió col·lectiva (coneguts com a OIC) i que tributen en l'impost de societats al 0%, així com els dividends provinents de les societats de gestió i inversió financera intragrup (les famoses SICAV) que tributen al 2% a l'impost de societats) estiguin exempts. Per tant obren una magnífica porta a que els beneficis d'aquests organismes no tributin ni a societats ni a rendes de persones físiques quan es converteixen en dividends. Gràcies a vostès, encara que els beneficis d'aquests organismes siguin milionaris tributaran 0€ a l'impost de societats i a l'IRPF quan es converteixin en dividends!
Aquesta és la raó perquè considerem profundament injust el model d'IRPF que proposa Demòcrates per Andorra, un model que s'aparta del precepte de la Constitució. Un model que carrega com he demostrat fonamentalment contra les rendes del treball.
Malgrat estem convençuts que una Andorra amb IRPF serà una Andorra millor, no podem donar suport al model d'IRPF que ens proposa DA. No podem donar suport a un model d'IRPF que augmenta la càrrega fiscal en la majoria de ciutadans únicament per protegir les rendes més altes i els que més tenen. No podem donar suport a un model d'IRPF que ni és just ni equitatiu. No podem donar suport a un model d'IRPF que no respecta allò que diu la nostra Constitució. No podem donar suport a un model d'IRPF que recordem que DA no portava al seu programa electoral. Els socialdemòcrates diem «sí» a l'IRPF però diem «no» al model d'IRPF que proposa DA. En resum, ahir es va tancar en fals el cercle de la fiscalitat.