La consellera general del Partit Socialdemòcrata (PS) Rosa Gili va valorar ahir la resposta del Govern a la bateria de preguntes del seu company de grup parlamentari, David Rios, en relació amb l’incident ocorregut a la web de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), que va deixar al descobert durant quatre dies dades de milers d’usuaris. Gili creu que aquest afer “fa mal” a la confiança que poden tenir els usuaris en la web de la parapública, que ha vist com en els últims mesos augmentava considerablement la xifra de cotitzants que feien servir aquesta eina per realitzar tràmits.
La parlamentària socialdemòcrata va indicar que el contingut de les respostes per escrit de l’executiu coincideix bàsicament amb el que van explicar la setmana passada la ministra de Salut i Benestar, Cristina Rodríguez, i el president de la CASS, Josep Delgado, davant la comissió legislativa de Sanitat. Gili va reiterar la seva opinió que es tracta d’un assumpte “greu” que requeria una contesta ràpida per part del Govern, cosa que finalment ha passat. Per aquesta raó va valorar positivament que no s’hagi esgotat el termini previst i que, tal com va anunciar la ministra, s’hagi optat per contestar al més ràpidament possible.
De totes maneres, va recordar que les respostes del Govern reprodueixen gairebé idènticament el que ja es va dir en la reunió de la comissió. “La sort és que finalment no ha passat res i no hi ha hagut més conseqüències”, va indicar la consellera general del PS. Tot i així, considera que la imatge de l’empresa parapública ha pogut sortir malparada amb aquest afer “perquè és clar que un cas com aquest no inspira gaire confiança entre els usuaris”.
Per Gili, el més important que es dedueix tant de les respostes del Govern com de les explicacions de la ministra i del president de la CASS és que “no hi havia uns protocols de seguretat adequats”, cosa que ha de permetre ara revisar-los perquè no es tornin a repetir situacions del mateix tipus. Pel que fa a l’actuació presa pel consell d’administració, que va decidir sancionar per falta greu el director de Sistemes d’Informació de la CASS i per una falta lleu el cap de la mateixa àrea i el tècnic informàtic, Gili va dir que lamenta que la responsabilitat només hagi recaigut en els empleats ja que, segons va dir, en casos com aquest habitualment la direcció també ha d’assumir-ne una part.
Consell d’administració
El representant dels pensionistes a la CASS, Lluís Sàmper, també va opinar ahir sobre l’incident a la web. Segons va assenyalar, tots els membres del consell d’administració estan “satisfets i conformes” amb les actuacions adoptades arran de l’incident, que va qualificar de “greu” però va dir que “pot passar”. “És un punt en què es pot descuidar tothom”, va dir Sàmper, en referència al “coixinet” que no es va anul·lar.
I és que, segons la seva opinió, “hi ha coses més importants que aquesta en aquests moments, com és el projecte de llei de seguretat social” que està actualment a tràmit parlamentari. A més, segons va afegir, és “un tema que s’ha exagerat” perquè en realitat ningú no podia entrar a consultar dades dels cotitzants perquè es necessitava el número de cens, tot i que no calia la contrasenya. “Hi ha pocs comptes en què s’hagi entrat i en els que s’ha fet no s’han modificat dades o només s’han canviat les que pertocaven”, va explicar.
Per aquesta raó, va afirmar que es dóna l’assumpte per “tancat”, a l’espera del que determini l’Agència de Protecció de Dades (APDA), que està elaborant el seu informe i el tindrà a punt al final d’aquesta mateixa setmana. L’important ara, segons Sàmper, és que no es torni a repetir un cas com aquest, i en aquest sentit va recordar l’auditoria de seguretat que es portarà a terme.